Gouda
0644316367
info@goudraad.nl

Training in intervisie

Training in intervisie

Wat leer je in de training? Wat zijn randvoorwaarden om een intervisie te doen slagen? Welke methodieken moet ik kennen als intervisiebegeleider? Wat zijn reviews van de trainingen?

Wat leer je in de training?

Je leert in de training de rol van intervisiebegeleider.

Wat leer je in de training:

1 De facilitator leert dat hij/zij geen inhoudelijke adviezen geeft, blijft buiten het proces tot het eind aan toe.

2 De facilitator leert de leiding nemen in het verloop van het gesprek, de rode draad in de gaten houden tot aan het eind van de laatste fase.

3 De facilitator leert anderen helpen bij het ombuigen gesloten/suggestieve vragen naar open vragen

4 De facilitator leert emoties te begeleiden, even kans geven en weer herpakken

5 De facilitator leert observeren van non-verbaal gedrag over tevredenheid, afwijzing en acceptatie

Ben je mediator, coach of coachende docent, dan kun je deze rol waarschijnlijk makkelijk oppakken.

Echter, wanneer je gewend bent om te leiden, te sturen, zendend les te geven etc. Dan is deze rol echt een uitdaging. Heb je een hele groep met onervaren coaches, dan zou ik een externe inhuren. Al is het voor een paar sessies. Daarna kan iemand uit de groep het zelf weer oppakken. Ook kan deze training helpen om in de juiste rol te komen. Het is niet gegarandeerd dat het bij iedereen lukt.

Intervisie bij Goudraad Intervisie: niet zo makkelijk hoor!

Wat zijn randvoorwaarden om intervisie te doen slagen?

Randvoorwaarden voor een goede training zijn:

1 de rollen goed verdelen: wie is facilitator en deelnemers;

2 neem de tijd om thema te kiezen ter plekke over onderwerp in het nu (niet vooraf, zorgt voor voorgekauwde onderwerpen en niet over iets in de toekomst);

3 bij vragen stellen let op open vragen, dan kan probleeminbrenger verdiepen en open praten over onderwerp;

4 bij adviezen niet geremd voelen: de probleeminbrenger kiest zelf het advies wat bij haar/hem past, denk ook aan out-of-the box adviezen;

5 evalueer gezamenlijk: iedereen actieplan benoemen en tips en tops sessie.

Welke methodes zijn er en waarin verschillen ze?

Gebruik een erkende methode bijvoorbeeld de Socratesmethode.

Zie ook vijf stappen hierboven. Andere erkende methodes doen de vijf stappen, maar wijken af:

1 Turbo (geen vragenronde);

2 Dominante ideeën (vervang vragen stellen door vooraf bepaalde vragenlijst naar dominante ideeën;

3 Vissenkom (voeg toe aan vragenrond een binnenring met gesprek dat buitenring observeert);

4 Roddelmethode (voeg toe aan vragenronde een roddelmoment van de groep die over de kandidaat roddelen);

5 Ragnuse (vervang vragenronde met invulling verschillende rollen/posities).

Reviews

Reviews november 2022 over trainer/facilitator Gwyn van der Giessen van Goudraad Intervisie:

Kandidaat 1 na training intervisie MBO 1

‘Veel praktijkvoorbeelden. Enthousiasme werkt aanstekelijk.’ ‘Lastig om collega’s aan te spreken op hun houding en gedrag’. ‘Moeilijk om niet de leiding te nemen, maar het woord aan iedereen te geven om de beurt, zonder zelf iets in te brengen inhoudelijk.’ ‘Loslaten, heel lastig’. ‘Ik mag er als coördinator niet bij zitten, daar ga ik eens goed over nadenken.’

Kandidaat 2 na training intervisie MBO 2

‘Na de sessies oefenen in de rol van facilitator konden wij zelf intervisies begeleiden. Dat is echt heel spannend en leuk. ‘

Ook opmerkingen dat: ‘Er komt wel veel bij kijken. Durf ik mijn eigen collega’s wel te onderbreken?’ en ‘Hoe zorg ik dat iemand niet boos wordt als ik corrigeer?’ en ‘Hoe houd ik de vaart erin?’ En ‘moeilijk om niet in te vullen voor anderen, op mijn handen blijven zitten en luisteren hoe anderen over de situatie praten.’

Translate